Søppelbyen i Kairo

Vi kan gjøre en forskjell

I utkanten av Egypts hovedstad, Kairo, ligger «søppelbyen». Omkring 200 000 mennesker bor i søppel og lever av søppel. Halvparten av disse er barn.

Dette er et område myndighetene helst ikke vedkjenner seg.  Men menneskene som bor der, gjør et samfunnsnyttig og viktig arbeid.

Om natten henter far søppel fra byen. Om morgenen sorterer mor og barn nattens «fangst». Kanskje finner de noe som kan brukes eller selges? Kanskje finner de noe som kan mette magen? For å avhjelpe den verste nøden for barna, satser organisasjonen Stefanusbarna, systematisk på å etablere og drive barnehager. De siste årene har de også startet skoler.

Arbeidet ledes av Mama Maggie. Barnehagen gir barna opplæring i personlig hygiene, kjærlighet, trygghet og mat.

Vi ønsker å gi barna i barnehagen et innblikk i hverdagen for barna i «søppelbyen» og forståelse av hvordan man kan hjelpe andre – og også være venner med barn i andre land selv om mye er ulikt.

Hvert år har vi en måned som vi kaller Egypt måned, der vi lærer om barna som lever i Kairo. Det vi lærer berører oss, og vi vil være med å gjøre en forskjell for disse barna og familiene deres. Derfor avslutter vi med Egypt fest, på den festen samler vi penger til dette viktige arbeidet. I år blir oktober egypt måned og vi kommer tilbake til hvordan vi skal arrangere festen i år. Det er litt avhengig av koronasituasjonen. Det som er sikkert er at det kommer til å blir en innsamling der alle kan være med å bidra. Det gjøres litt ulikt fra avdeling til avdeling, men alle vil få informasjon fra sin avdeling. I fjor ble også arrangementet litt annerledes enn tidligere år, men givergleden var stor. Så vi satser på et like bra år i år.

I desember har vi omvendt julekalender, i stedenfor å få noe, samler vi inn penger til dette arbeidet.